۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۰:۲۸

بنابر اعلام پنتاگون :

آمریکا 5 هزار و 113 بمب اتمی آماده دارد/ تردید کارشناسان در آمار پنتاگون

آمریکا 5 هزار و 113 بمب اتمی آماده دارد/ تردید کارشناسان در آمار پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا همزمان با برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی اعلام کرد میزان دقیق تسلیحات هسته ای آمریکا 5 هزار 113 کلاهک است؛ آماری که مورد تردید کارشناسان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن تایمز، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور تا پایان ماه سپتامبر تعداد 5 هزار و 113 کلاهک هسته ای در زرادخانه خود داشته که شامل کلاهک های آماده شلیک فعال و کلاهک های غیر فعال موجود در انبارهای تسلیحاتی است.

پنتاگون اعلام کرده است چند هزار کلاهکی که اکنون از دور خارج شده و قرار است نابود شوند در این رقم محاسبه نشده اند.
 
این در حالی است که بر اساس برآوردهای گروههای فعال در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای، آمریکا هم اکنون 9000 سلاح هسته ای در اختیار دارد که 5000 سلاح از این میان آماده فعالیت هستند و باقی در مرحله مونتاژ به سر می برند.
 
افشای تعداد کلاهک های هسته ای آمریکا یک ماه پس از آن صورت می گیرد که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور سیاست هسته ای جدید کاخ سفید را اعلام کرد، اوباما همچنین چند هفته پیش توافقنامه ای در زمینه کاهش کلاهک های هسته ای با روسیه امضا کرد.
 
"هانس کریستنسن" مدیر برنامه منع تولید و اشاعه تسلیحات هسته ای در فدراسیون دانشمندان هسته ای آمریکا گفت: ایالات متحده با اعلام تعداد کلاهک های هسته ای خود در شرایط کنونی و در زمانی که نشست بازنگری ان. پی. تی. در نیویورک در حال برگزاری است بر آن است تا نشان دهد که زرادخانه هسته ای اش را کاهش داده است تا با ترغیب دیگران به تقویت ان پی تی کمک کند.
 
اما در عین حال دیگر کارشناسان از زاویه دیگری به این اقدام آمریکا نگاه می کنند.
 
این دسته از تحلیلگران بر این باورند که این اعلام می تواند کشورهای دیگر را شگفت زده کرده و این پرسش را در ذهن آنها ایجاد کند که چرا آمریکا با وجود گذشت دو دهه از پایان جنگ سرد همچنان این تعداد کلاهک هسته ای در زرادخانه تسیلحاتی خود دارد.
 
"جرج پرکوویچ" مدیر برنامه سیاست هسته ای در موسسه صلح کارنگی می گوید: به گمان من کشورهایی که نگرانی زیادی در زمینه خلع سلاح هسته ای دارند بر تعداد کلاهک هایی که باقی مانده اند متمرکز خواهند شد نه تعداد کلاهک هایی که کاهش یافته اند.
کد خبر 1076277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha